Cuba staat bekend om de rum, salsa en sigaren. Minder bekend onder meeste toeristen is het transportsysteem van dit land. Het vervoer op Cuba is zowel fascinerend en exotisch als frustrerend. Dankzij het chronische brandstoftekort zijn files een onbekend begrip en gaat alles wat langzamer dan normaal, hetgeen Cuba een hele relaxte bestemming maakt.

Het straatbeeld wordt bepaald door klassieke Cadillacs, Lada’s, Nederlandse stadsbussen en honderdduizenden uit China geïmporteerde fietsen. Tijd om terug te gaan naar waar het allemaal begon.

Back to the past
In de jaren tachtig kwam er een einde aan de ruilhandel in suiker en olie tussen Cuba en de Oostbloklanden. 90% van de olie-import viel hierdoor weg waardoor er een brandstofschaarste ontstond en het gemotoriseerde verkeer buiten de steden vrijwel tot stilstand kwam. Tot op de dag van vandaag is deze situatie niet veranderd. De verlaten wegen, de paarden en wagens en de ossen die de akkers ploegen geven je het gevoel terug te zijn in een ver verleden.

American style
Cuba telt meer oldtimers dan de rest van de wereld bij elkaar. De vrolijk gekleurde oldtimers hebben brede vleugels of staartvinnen, raketvormige achterlichten en bolle neuzen. De vele Amerikaanse auto’s die op Cuba rijden zijn allemaal van vóór het handelsembargo uit 1961 waarna president John Kennedy de kraan dichtdraaide. Het verbod op Amerikaanse onderdelen heeft ervoor gezorgd dat er geen reserveonderdelen geïmporteerd mogen worden. De vele Cadillacs en Chevrolets zien er dan ook uit alsof ze hun beste tijd hebben gehad, maar op de één of andere manier lukt het de trotse eigenaren om ze aan de praat te houden. De buitenkant van de vrolijk uitziende auto’s is nog Amerikaans maar onder de motorkap zit een beetje van alles: Japanse, Koreaanse of Russische onderdelen. De auto’s zijn vaak op ingenieuze manieren opgelapt met deze buitenlandse onderdelen. Nog fascinerender is dat er zelfs Cubanen zijn die hun klassieker hebben weten te restaureren tot een indrukwekkend mooie bolide. De oldtimers worden vooral gebruikt als taxi, statussymbool en om gasten van de regering rond te rijden.

Liftend door Cuba
Door het nijpende brandstoftekort zijn er allerlei innovatieve maatregelen getroffen om de Cubanen te kunnen vervoeren. Zo is men buiten de stad verplicht om lifters mee te nemen en zijn vrachtauto’s omgebouwd tot bussen. De oldtimers zijn over het algemeen privé-bezit. Het is de enige mogelijkheid voor gewone mensen om aan een betaalbare auto te komen.

Van Havana naar Volendam
In Havana moet je niet verbaasd opkijken als je een Conexxion of NZH bus met een bordje Volendam of Winterswijk voorbij ziet rijden. Nederland handelt al sinds de jaren vijftig met Cuba in bussen voor het openbaar vervoer. Door de ongunstige politieke situatie had Cuba geen geld voor nieuwe bussen, waardoor ze noodgedwongen gebruikte bussen moesten gebruiken. Via de hoofdstad Havana, overigens een zusterstad van Rotterdam, is Cuba aan de bussen geholpen. Binnen een jaar werd Nederland door het Cubaanse ministerie van Transport weer gevraagd om nog meer bussen te verschepen. Cuba telt op dit moment zo’n 2.000 Nederlandse bussen.

One million bicycles in Cuba
De kleurrijke oldtimers, de krakende bussen maar ook de vele fietsen vormen het fascinerende straatbeeld van Cuba. Wij Nederlanders denken misschien dat we veel fietsen hebben, maar de Cubanen kunnen er ook wat van. Dankzij de in de jaren negentig ruim één miljoen geïmporteerde fietsen uit China maken bijna alle Cubanen gebruik van de fiets en het komt zelden voor dat een fiets slechts door één persoon wordt bereden. Fietsen is onmisbaar geworden in het dagelijkse leven van de Cubanen. Dit is duidelijk te zien aan de speciale parkeerplaatsen voor fietsen en de duizenden bandenplakbedrijfjes. Voor ons, fietsfanaten, is Cuba dus eigenlijk de place-to-be.

Wil je meer weten over Cuba? Eventueel bekijken welke fly&drives en rondreizen er mogelijk zijn?
Ga dan naar: Cubaspecialist.nl